Hjälp! Internet ligger nere, vad gör jag nu?

Hjälp! Internet ligger nere, vad gör jag nu?

Hjälp! Internet ligger nere, vad gör jag nu?Ingenting är 100% felsäkert, och någon gång kan det hända att du inte kommer åt internet via din fiberanslutning.

I den här artikeln kommer du få några tips på vad du kan göra för att se vad som kan vara felet.

När du upplever problem med din anslutning till internet är det inte ovanligt att det beror på den tjänst du kör, eller att det företag som levererar internet som tjänst till dig har problem.

Gör en snabb koll av din utrustning

Du kan snabbt göra en översyn på utrustningen hemma hos dig.

  1. Prova om du kommer åt olika webbsidor och tjänster, exempelvis e-post, IP-telefoni och IP-tv.
    • Är det en specifik hemsida du inte kommer åt, medan andra fungerar, är felet inte hos dig utan hos webbhotellet för den specifika hemsidan.
    • Kommer du åt olika hemsidor men inte e-post, kan det vara e-postleverantören som har problem. Det du kan göra är att kontakta e-postleverantören.
    • Är det endast IP-telefoni eller IP-tv som inte fungerar, kontakta den specifika tjänsteleverantören.
      • Fungerar inte någon av dina olika tjänster eller om det endast är de trådlösa enheterna som inte fungerar gå vidare till punkt 2.
  2. Titta på din router att lamporna på den blinkar.
    • Om routerns lampor inte blinkar normalt testa att starta om den.
    • Felsök din anslutning hemma hos digLyser routern normalt utan att dina trådlöst anslutna enheter fungerar så prova att ansluta din dator till routern direkt via en nätverkskabel, för att kontrollera att det inte är problem med det trådlösa nätverket. Fungerar nätet med nätverkskabel kontakta leverantören av routern.
      • Fungerar inte nätet även om datorn är direkt ansluten till routern via nätverkskabel gå vidare till punkt 3.
  3. Titta på din mediakonverterare att alla lampor är gröna och att LAN1 blinkar.
    Mediakonverteraren är den större av de två boxarna som installerades på väggen av fiberföreningen.

    • Om inte PWR-lampan lyser, kontrollera att lampan på strömadaptern lyser. Gör den inte det så kontrollera att uttaget ger ström. Kontrollera även strömbrytaren på mediakonverteraren.
      • Fungerar uttaget men inte strömadaptern eller PWR-lampan, ta kontakt med Byafiber (kontakt@byafiber.se) för att få strömadaptern och/eller mediakonverteraren utbytt.
    • Om PWR lyser grönt men inte WAN och/eller LAN1 på din mediakonverterare kan du prova att starta om enheten för att se om det hjälper.
      • Tänds inte WAN kontakta tjänsteleverantören och meddela detta. De informaerar då IP-Only.
    • Om PWR/WAN lyser grönt men inte LAN1 så fungerar inte anslutningen mellan mediakonverteraren och routern.
      Du kan då prova att ansluta din dator direkt till mediakonverteraren via en nätverkskabel.
      Om LAN1 inte blinkar då fungerar inte anslutningen mellan mediakonverteraren och datorn. Kommer du åt internet då datorn är direkt ansluten till mediakonverteraren är det antingen din router som krånglar eller kabeln mellan mediakonverteraren och routern.

      • Fungerar det fortfarande inte skall du prata med din tjänsteleverantör.

Har din tjänsteleverantör problem?

Näst steg är att undersöka om din tjänsteleverantör har problem, alltså den du köper internetaccess, tv eller telefoni ifrån.

Har du möjlighet kan du via exempelvis mobiltelefon kontrollera om de har driftstörningar. Du kanske måste stänga av anslutningen till ditt trådlösa nätverk i telefonen (slå av wifi).

En sida som kan ge dig information om tjänster och tjänsteleverantörer är Downdetector, som övervakar många av nätjänsterna. Användare kan också rapportera problem och du ser snabbt om din leverantör har problem, innan du sätter dig i telefonkön i kundtjänsten.

På webbsidan downdetector.se hittar du de flesta tjänsteleverantörer och tjänster som är aktuella i Sverige. Det är inte bara de som levererar internetaccess (Bahnhof, Bredband2, Bredbandsbolaget, Comhem, Viasat etc) som du kan hitta där, utan tjänster som Facebook, Instagram, Spotify, Netflix, BankID, Swish med flera.

Downdetector finns också som app både till iPhone och till Android, där du kan markera de tjänster du är intresserad av som favoriter för att snabbt få information om de har problem.

Näst steg är att prata med tjänsteleverantören

Om det fortfarande är problem med din anslutning och du inte hittat något fel skall du kontakta din tjänsteleverantör. De kan hjälpa dig att felsöka, och det är de som har kontaktvägar direkt in till IP-only så att deras utrustning kan undersökas. Skulle det vara problem med själva fibernätet kommer IP-Only ta kontakt med Byafiber för fortsatt felavhjälpning.