Tänk på det här när du skall välja tjänsteleverantör

Välja triple play eller fristående paket

I sommar skall vårat fibernät vara igång, men redan nu börjar många fundera på vilka tjänster de skall skaffa.

Det du kan göra nu är att samla information och vara nyfiken på vad dina bekanta använder för olika tjänster. Vi har gjort en liten lista med saker som du kan tänka på när du väljer leverantör.

Säg inte upp några abonnemangDet viktiga är att du inte säger upp dina abonnemang innan du säkert vet att din fiberanslutning verkligen fungerar.

Förra våren presenterade vi att det är mer ekonomiskt för dig som medlem om Byafiber inte har en gruppanslutning. Det betyder att du själv ska välja vilken internetaccess, eventuellt tv-paket och telefoni du vill ha.

Köpa allt i ett paket eller del för del

Välja triple play eller fristående paketInternetaccess, eller bredband som det kallas av flera, är att du har en anslutning till internet. Vi kallar det internetaccess på den här sidan, för den kan används för att köra andra tjänster över internet (tv, telefon och andra tjänster). Du kan köpa respektive tjänst från den leverantör som du själv önskar att handla av. Det går att köpa allt i ett paket och det brukar kallas triple play, med intenetaccess, tv och telefon i ett paket.

Vi har gjort några jämförelser mellan att köpa paketen separat  var för sig eller i paket. Notera att det ofta ingår hårdvara i triple play, medan de jämförelser vi gör med fristående paket inte alltid har det.

Tänk på det här när du skaffar internetaccess

När du sätter dig ner och läser vad de olika tjänsteleverantörerna erbjuder i sin internetaccess finns det några saker att notera.

  • Vilken hastighet är det?
  • Vad är det för bindningstid?
  • Vilka tider är supporten öppen?
  • Vad ingår det för hårdvara?

Nedan går vi igenom vad de olika delarna har för betydelse.

Vilken hastighet behöver jag?

Hastighet för streamingtjänsterDe flesta klarar sig med de lägsta hastigheterna som erbjuds idag, 100/10. Den första siffran anger hur snabbt du kan ladda ner data, och den andra hur snabbt du laddar upp data.

En fingervisning av vilka hastigheter som krävs ser ut så här enligt Bredbandskollen:

Telefonsamtal, surfa på webben 0,1 Mbit/s
Strömma musik 0,32 Mbit/s
Online-spel 0,7 Mbit/s
Videosamtal 1 Mbit/s
Webbaserade nyttoprogram 2 Mbit/s
TV & Video 3-25 Mbit/s

Det går att se tv på så lågt som 0,5 Mbit/s, men om du strömmar film eller tv i HD-kvalité rekommenderas 5 Mbit/s. Önskar du strömma i 4K Ultra-HD tar rekommenderas ca 25 Mbit/s (enligt Netflix). Det betyder att om du väljer att köpa tv-innehåll direkt från tv-husen så tar det ca 5 Mbit/s per tv-apparat om du vill titta på HD-kvalité på alla apparater. Tittar du på fyra tv-apparater samtidigt blir det 4*5= 20 Mbit/s av de 100 Mbit/s som den minsta anslutningen ger. Du har då 80 Mbit/s att köra andra tjänster när du tittar på fyra tv-apparater samtidigt.

Netflix mäter vad en tjänsteleverantör får för hastighet mot deras Netflix servrar. Du kan själv granska deras grafer på deras webbsida.

Steam, spelplattformen, gör en liknande mätning. Klicka på Sverige på kartan så ser du vilken hastighet olika tjänsteleverantörer har mot deras servrar.

Kort bindningstid ger dig möjlighet att justera

Du kan välja bindningstid från 1 månad upp till 24 månader eller mer. Många skriver att bindningstiden är noll månader, men notera då att uppsägningstiden är en månad, vilket i praktiken ger 1 månad som kortast tid.

Flera leverantörer ger möjlighet att justera din hastighet om du märker att du skulle behöva snabbare hastighet, i alla fall uppåt.

Är du inte nöjd med internetaccessen ger en kort bindningstid dig möjlighet att byta till någon annan leverantör som kan vara bättre, samtidigt som längre bindningstider ofta ger dig en rabatt. Är du ny kund hos en tjänsteleverantör ges det ofta en sänkt kostnad de första 3-6 månaderna.

Notera att några har en startavgift, och att det kan tillkomma avgift för hårdvara. Läs noga vad varje leverantör har, och kontakta dem gärna så du får full klarhet i vad som gäller i deras avtal.

Supporten är viktig vid problem

Tider som du kontakta supportOm du får problem och behöver kontakta supporten är det bra om den är öppen när du har problem. Titta därför extra noga att supporten går att kontakta när du vill, för en del stänger 17 medan andra har öppet ända till 22. I IP-Onlys portal kan du välja att sortera tjänsteleverantörerna efter när supporten har öppet för att se vilka som har bäst öppettider.

Fel rapporteras alltid till tjänsteleverantör, som sedan rapporterar vidare till kommunikationsoperatör (IP-Only), och skulle det vara fel på nätet är det företaget som Byafiber har drift- och underhållsavtal med som lagar felet.

Vill du ha hårdvara?

Om du beställer en internetaccess finns det de som skickar med hårdvara (router, tv-box, telefondosa etc), andra har det som ett tillval och några har det inte alls.

En fördel med att ta en medskickad router är att tjänsteleverantörens support vet vad du har och kan ge dig hjälp. Samtidigt är det som skickas med ofta en billigare variant som kan ha något lägre prestanda. Idag har det dock börjar bli av intresse för tjänsteleverantörerna att ha bättre kvalité på utrustningen.

Fundera på om du kommer betala för en egen router, tv-box och/eller telefondosa och räkna med i kalkylen.

Har du egen utrustning kan det i vissa fall vara lättare att byta leverantör utan att byta utan hårdvara, som kanske måste skickas tillbaka annars.

Två sätt att se på tv

Lastbil med tv-paketDet finns i praktiken två sätt att se på tv, antingen via IP-tv och en speciell tv-box eller att strömma till en mediaspelare.

Många tjänsteleverantörer kan erbjuda IP-tv-paket om du önskar det, som kräver en IP-tv-box vid din tv. Vanligtvis skall den boxen vara ansluten till ett speciellt eget uttag på din router eller mediakonverteraren. Du behöver en IP-tv-box per tv, och får bygga ett speciellt nätverk för det. Det kan vara trådlösa enheter. Undersök därför vad extra boxar och ett speciellt nätverk kostar dig.

Väljer du att strömma behöver du en enhet som kan spela upp tv-programmen. En del smart-tv har den funktionen inbyggt, samtidigt som de snabbt kan bli utdaterade, så att det slutar fungerar.

Ett annat alternativ är att skaffa en mediabox att koppla till tv-apparaten, och där är Apple TV eller Google Chromecast är vanligast. Du skaffar då ett konto på tv-husets webbsida, som du sedan loggar in med på din mediabox. Vissa tv-hus har möjligheten att köpa tv-kanaler via mediaboxen. En mediabox ansluts till samma nätverk som dina datorer. Även här behöver du en medabox för varje tv-apparat som du vill kunna strömma tv till.

När du strömmar tv kan det finnas olika nivåer av abonnemang som bestämmer hur många samtidiga skärmar du kan titta på.

Sammanfattar vi det är det viktigt att se vilka kanaler du vill titta på och hur du kan köpa de. Om du vill ha tv-kanaler på flera tv-apparter så skall du undersöka vad extra IP-tv-boxa/mediaboxar kostar dig, och hur du skall ansluta dem till ditt nätverk. Kontakta leverantören du funderar på att använda och fråga så du vet hur det ligger till i förväg.

Telefon via fiber

Lastbil med telefonpaketVäljer du att köpa IP-telefoni i paket från en tjänsteleverantör kräver några att du måste ha deras router, och koppla in i din telefon från den.

Andra erbjuder en telefondosa som kan kopplas in i samma nätverk som din dator är ansluten till. Några erbjuder lån av telefondosa om du binder dig för ett abonnemang över lite längre tid.

Du kan också välja en helt fristående leverantör av fast telefoni via fiber, och du kan köpa en telefondosa direkt dem eller butik som säljer lösa enheter.

Du kan flytta med det fasta telefonnummer till den nya tjänsteleverantören. När du gör det  kommer dina abonnemang/tjänster som är kopplat till ditt telefonnummer sluta fungera. Var noga med att se vad som kommer att sluta fungera och när det sker, så att du inte står utan telefon, internet och mejl.

Läs, räkna och välj det som passar dig

Lastbil med pengarDen här artikeln har gett dig en bakgrund till vad du skall fundera på när du väljer tjänsteleverantör. Sätt dig och lista upp dina krav.

Titta gärna på vad du lägger för pengar idag på telefon, internetabonnemang och tv-kanaler. Räkna på din totala månadskostnad för det och vad du får för det (faktureringsavgift, nätavgift, tjänstepaket, hyra etc).

Se över vad du vill ha för hårdvara (router, mediabox, telefondosa) och vad de kostar. Tänk också på att de kommer hålla över en längre tid, så att du sätter en rimlig kostnad för din investering i ny hårdvara jämfört med att hyra eller det som ingår i något av paketen.

Exempel på olika tjänstepaketeringarFör att hjälpa dig har vi gjort ett kalkylark som innehåller några exempel på paket och ett försök att räkna fram ett jämförpris som tar hänsyn till startavgift, gällande kampanjpriser och räknas på 12 månader. Priserna är hämtade från IP-Onlys portal 2018-02-11. Notera att priserna förändras över tidm och att kampanjer kommer och går, men det ger en fingervisning om vad kostnader kommer att bli för dig.

För några av tv-paketen räknas det på bindningstider på 12 månader som ger rabatt.

Den dag du kan ansluta din dator till mediakonverteraren (CPE) kommer du komma åt tjänsteportalen den vägen. Det är då du skall beställa dina abonnemang. Har du ADSL kan du prova att strömma tv eller köpa IP-telefoni från någon fristående leverantör och testa det. Se bara till att din anslutning har tillräcklig hastighet och att du har fri datamängd.

Hur beställer jag när det är dags?

Det gör du genom att koppla in en dator direkt till mediakonverteraren. Då kommer du i webbläsaren få upp en sida där du kan beställa precis det du önskar. Många tjänster kommer igång inom några minuter, och andra kräver att du får hårdvara levererat till dig.

Det finns en artikel om hur du använder tjänsteportalen från IP-Only.

Det viktiga är att du inte säger upp några abonnemang innan den dagen du kan göra beställningen via din fiberanslutning.