IP-Only håller koll på våra motorvägar

I Uppsala sitter det personal 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan alla årets 365 dagar. I Network Operations Center, NOC, övervakar de vad som händer på motorvägarna som IP-Only sköter om. Allt för att du och jag skall nås av lastbilarna som kommer med information till din dator eller mobiltelefon.

I en tidigare artikel beskrev vi nätet som motorvägar och småvägar  där lastbilar transporterar paket hem till oss. För att lastbilarna skall nå hem till oss har vi valt att använda oss av IP-Onlys motorvägar, och de sitter alltså i Uppsala i något som kan liknas vid en kommandocentral och ser varje del av nätet. Så fort det händer något som är avvikande larmar det, och det betyder att det blir 1000-tals larm varje dag. De allra flesta är varningar som hjälper teknikerna att förbygga problem.

En typ av problem är när någon medvetet försöker överbelasta nätet med massor av trafik. Det gäller att utrustningen klarar av att hantera stora mängder samtidigt som man snabbt letar upp vilken väg trafiken kommer och stänger av den.

På deras webbsida kan du se om de har problem med sitt nätverk just nu.

Nätkarta för IP-Onlys nät
Nätkarta, ©IP-Only

Motorvägar över hela Sverige

IP-only har motorvägar över hela Sverige med sammankopplingar till Danmark, Norge och Finland. Klicka på kartan intill för att se en större version.

Det finns olika vägar att nå samma på, redundans, som gör att trafiken kan omdirigeras om lastbilarna av någon anledning skulle hindras från att ta sig fram. Mycket sker med automatik under övervakning av personalen som sitter och studerar skärmarna i NOC.

IP-Only är en viktig del av internet i Sverige

Kartan visar att IP-Onlys nät är en viktig del av internet i Sverige, precis som andra ortsammanbindande nät är. Deras Network Operations Center är klassat som ett skyddsobjekt, med ordentligt skalskydd och krav på att fungera även vid kriser. Eftersom den har en sådan klassning deltar de också i övningar som Post- & Telestyrelsen har tillsammans med andra telekomaktörer för att få ett robust och säkert nät som samhället kan lita på.

När Byafiber utvärderade vem som skulle få sköta motorvägarna (vara kommunikationsoperatör) var detta en parameter som var viktig. Med bra motorvägar som är under ständig uppsikt kommer lastbilarna att komma fram till dig. Ditt internet kommer helt enkelt fungera bra.

Mer än bara motorvägar

IP-Only har också servrar och serverhallar som du kan hyra plats i. Så klart håller personalen ett öga på dem också. Servrarna står i väl övervakade rum med begränsad åtkomst.

Problemet är ofta hos åkerierna

Lastbil med datapaketAtt hålla motorvägarna igång går oftast bra. Precis som på E6:an flyter trafiken på i hög hastighet, och sker det något blir du snabbt omdirigerad till alternativa vägar och kan fortsätta färden. Däremot kanske du alltsom oftast ser en lastbil som stannat vid vägrenen med punktering eller motortrubbel.

Du som väntar på paketen ringer inte Trafikverket för att reda ut varför det inte kommer fram, utan till åkeriet/fraktbolaget. I en annan artikel beskriver vi mer om vad du skall tänka på när du väljer åkeri (tjänsteleverantör). Din upplevelse av hur din internetanslutning fungerar är mycket upp till det åkeri du väljer.